Az elektronikus aláírás olyan szolgáltatás, amelynek segítségével digitálisan aláírhatunk bármilyen dokumentumot, szerződést, számlát, amely joghatását, bizonyító erejét tekintve megegyezik a kézzel írott aláírással vagy egy közjegyző előtt tett aláírással. Az előbbi a fokozott, míg az utóbbi a minősített elektronikus aláírás.
Eddig speciális eszközökre – kártyára, olvasóra, telepített szoftverre – volt szükség mindehhez, de az újgenerációs megoldásokkal mindez már a múlté: egy webes felületen keresztül okostelefon segítségével is hitelesíthetünk iratokat.
Az újgenerációs fejlesztéseknek köszönhetően ma már akár egy okostelefonon keresztül is hitelesíthetünk szerződéseket, ajánlatokat, iratokat. Egy cégvezető így akár egy tengerparti nyaralás alatt, napozás közben is aláírhat egy fontos ajánlatot vagy szerződést.
Az új, felhőből működő elektronikus aláírást kifejlesztő NetLock Kft. vezetője, Molnár Ferenc szerint az eljárás egyszerű, kényelmes és biztonságos. A felhasználó egy weboldalon keresztül belép az elektronikus aláíró rendszerbe és személyes titkos jelszavát használva néhány kattintással vagy érintéssel digitálisan aláírja például az e-mailen érkező dokumentumot. Ehhez eddig a géphez csatlakoztatott kártyaolvasóra, aláíró kártyára vagy speciális célszoftverre volt szükség, de a NetLock Sign megoldással, a felhőben, bármilyen speciális segédeszköz nélkül írhatunk alá.
Ha egy tableten vagy okostelefonon elektronikus tollal aláírunk egy céges papírt, szerződést, tehát kézi aláírásunk képét digitalizáljuk és dokumentumhoz kapcsoljuk, az adott dokumentum egy peres eljárásban még nem tekinthető hitelesnek. Ahhoz, hogy egy magánszemély, egy vállalat vagy intézmény elektronikusan aláírhasson, és megkaphassa az ehhez szükséges hitelesítést, előzetes átvilágításon kell átessen. A folyamat során a hitelesítésszolgáltató – például a NetLock – szakemberei ellenőrzik a személyazonosságát, vállalat esetén a jogosultságát, és csak ezek után juthat hozzá az elektronikus aláíró szoftverhez, számítógéphez csatlakoztatható aláíró kártyához vagy éppen felhőalapú aláíró jelszóhoz. Ezen folyamat nélkül kézi aláírásunk digitalizálása nem bír törvény előtti bizonyító erővel egyetlen dokumentumon sem.
Idén július 1-től mind a hagyományos, mind az újgenerációs módszerrel készült elektronikus aláírásokat el kell fogadják az uniós országokban. A nyáron hatályba lépett eIDAS-rendelet biztosítja az egységes elfogadást az Európai Unió teljes területén. Mindez azt is jelenti, hogy minden uniós tagállamban el kell fogadni az elektronikusan – a rendeletnek megfelelő módon – aláírt dokumentumokat. Tehát mostantól a magyar cégek is minden korlát nélkül küldhetnek elektronikusan aláírt szerződéseket vagy számlákat a külföldi partnerek részére.